خبرنامه

ملل متحد و نهادهای همکار بشردوستانه پاسخ دهی نجات بخش به بحران در افغانستان را افزایش داده و از همه تمویل کنندگان می خواهند تا فورا تعهدات خود را عملی نمایند.

06 October 2021

(کابل، ۶ اکتوبر ۲۰۲۱) نهادهای ملل متحد و سازمان های غیر دولتی بشردوستانه در افغانستان، برای ارائه کمک های نجات بخش به مردمی که از بحران متاثر شده اند و آمادگی ها در آستانه فرارسیدن زمستان، با زمان در رقابت هستند.

میلیون ها تن در افغانستان عمیقا از دهه ها جنگ و آوارگی، فقر شدید، همه گیری کوید-۱۹، خشکسالی شدید، سیستم صحی ضعیف، و اقتصادی در حال سقوط متاثر شده اند. حقوق زنان و دختران، و اقلیت ها در افغانستان به گونه جدی با تهدید مواجه است.

ملل متحد و همکاران بشردوستانه اش برای غلبه بر کمبودهای مالی، چالش های لوجستیکی، و وضعیت پیچیده جغرافیایی-سیاسی برای حمایت از میلیون ها تن از زنان، مردان و اطفال در افغانستان که وابسته به کمک ها و حفاظت های بشردوستانه هستند، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

در سپتامبر، بیش از ۳.۸ میلیون تن کمک های غذایی دریافت نمودند، ۲۱ هزار کودک ۶-۵۹ ماهه و ۱۰ هزار زن به دلیل سوء تغذیه شدید، تحت درمان قرار گرفتند، ۳۲ هزار تن کمک های غیر غذایی به شمول کمپل و لباس های گرم برای زمستان دریافت نمودند،۱۰ هزار کودک به فعالیت های آموزش مبتنی بر جامعه دسترسی یافتند، ۴۵۰ هزار تن به مراقبت های صحی اولیه و ثانویه دسترسی پیدا کردند، ۱۶۰ هزار دهقان و چوپان، حمایت های معیشتی دریافت نمودند، ۱۲ هزار تن حمایت های عاجل روانشناسی و سلامت روان را دریافت نمودند، ۱۸۶ هزار تن از افراد متاثر از خشکسالی به آب دسترسی یافتند و ۱۵۰ هزار تن بسته های بهداشتی را دریافت نمودند.

در آغاز سال ۲۰۲۱، وضعیت بشری در افغانستان با نزدیک به نیمی از جمعیت یعنی ۱۸.۴ میلیون تن نیازمند به کمک های بشردوستانه، یکی از بدترین ها در جهان بود. امسال جنگ و نا امنی نزدیک به ۷۰۰ هزار تن را در داخل کشور بیجا نمود و در مجموع بیش از ۳.۵ میلیون افغان بیجا شده اند. نیازهای موجود و آسیب پذیری ها با وجود بحران فعلی، عمیق تر شده اند و شوک های اقتصادی، مردم افغانستان را بیشتر به بحران می کشاند.

در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱، جامعه بشردوستانه درخواست فوری افغانستان را راه اندازی نمود و خواهان ۶۰۶ میلیون دالر امریکایی برای ارائه کمک های ضروری نجات دهنده به ۱۰.۸ میلیون تن از مردم نیازمند بسیار آسیب پذیر تا پایان سال گردید. با وجود حمایت فراوان و توجه جامعه جهانی به وضعیت وخیم در افغانستان، تنها ۳۵٪ این درخواست تمویل شده است.

وعده ها و تعهداتی که از سوی تمویل کنندگان صورت گرفته است باید فورا عملی شوند تا سازمان بشردوستانه بتوانند پیش از اینکه بسیار دیر شود، وارد عمل شوند. از کشورهای عضو ملل متحد خواسته می شود تا اجازه انتقال سریع و بدون محدودیت منابع و کارمندان بشردوستانه به داخل و خارج از افغانستان را بدهند و با معافیت های مالی بشردوستانه اجازه دهند تا وجوه مالی به سازمان های کمک کننده در این کشور برسند.

حرکت آزاد و مصون محموله های بشردوستانه و همه کارمندان در کشور باید تضمین شود و برای حصول اطمینان از یک پاسخدهی همه جانبه که در آن همه امداد رسان ها به شمول زنان در انجام کارهای امداد رسانی خود آزاد هستند، اقدامات ضروری صورت بگیرد. جامعه بشردوستانه در افغانستان بر تعهدش برای ارائه کمک بدون قید و شرط به میلیون ها تن بر اساس نیازها و در مطابقت با اصول بشری، بی طرفی و استقلال تاکید می کند.

بدون اقدام عاجل، وضعیت بشری تا سال ۲۰۲۲ بدتر خواهد شد. مقامات، کشورهای عضو ملل متحد، تمویل کنندگان، سازمان های بشردوستانه، و دیگر دست اندرکاران باید فورا برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی دیگر در افغانستان، بسیج شوند.

داکتر رامز الاکبروف، هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت: "مردم افغانستان نباید هزینه شکست های جمعی را بپردازند؛ آنها سزاوار یک زندگی عادی در آرامش و عزت هستند.ما از هیچ تلاشی برای پاسخگویی به نیازهای همه زنان، مردان و کودکان در افغانستان دریغ نخواهیم ورزید. ما به حمایت برای حقوق زنان و دختران و گروه های اقلیت و همچنان حقوق همه برای کار، غذا، مراقبت های صحی، آموزشی و مصونیت ادامه می دهیم."

مری الن مک گرورتی، نماینده و مدیر عمومی برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفت: "افغانستان وقت بسیار کمی دارد. در وظیفه ام با برنامه جهانی غذا هرگز قبلاً شاهد چنین بحرانی در این مقیاس نبودم. در شرایطی که خشکسالی و بحران اقتصادی قیمت مواد غذایی و سوخت را افزایش می دهدُ ما شاهد سطح جدیدی از فقر هستیم. تهیه غذا برای خانواده در سراسر افغانستان قبل از اینکه سرما و زمستان سخت فرا برسد کاری است که ما باید انجام دهیم."

لیزا کی پیپر، رییس نهاد هماهنگ کننده کمک و توسعه برای افغان، گفت: "جامعه ادارات غیر دولتی (NGO) متعهد به ماندن و ارائه یک پاسخ انسانی عادلانه و مصون است. ما می دانیم که حداقل نیمی از افراد نیازمند به کمک های بشردوستانه زنان و دختران هستند، و بنابراین برای داشتن پاسخی که بر اساس نیازهای واقعی شناسایی شده باشد، امدادگران زن باید بتوانند کار کنند، آزادانه حرکت کنند و به جوامع دسترسی داشته باشند. "

مارین دین کاجدومکج، معاون نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در کابل می گوید: "در صورتیکه تعهدات جامعه بین المللی اکنون به واقعیت تبدیل نشود، میلیون ها افغان در زمستان پیش رو برای زنده ماندن مبارزه خواهند کرد. نبود اقدام عاجل منجر به بحران انسانی عمیق تر و بیجاشدن بیشتر می شود، و این موضوع نه تنها پیامدهای منطقه ای بلکه پیامدهای جهانی خواهد داشت."

آسترید سلتن، مدیر عمومی شورای پناهندگان ناروی در افغانستان، گفت: "چنانچه اقتصاد با مشکلات و سیستم بانکی در خطر فروپاشی قرار دارد، تأثیر آن بر افغان های سراسر کشور که در حال حاضر برای بقا تلاش می کنند فاجعه بار خواهد بود. ان ار سی (NRC) آماده است تا پاسخدهی را برای برآوردن نیازهای روزافزون افزایش دهد، اما ما برای رسیدگی به کمک های بشر دوستانه بدون موانع، از جمله کارکنان زن خود، نیاز داریم تا قادر به انجام آن گردیم. کشورهای عضو همچنین باید فوراً راه هایی برای ثبات اقتصادی و حل بحران نقدینگی پیدا کنند تا بتوانیم به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهیم. "

استوارت سیمپسون، رئیس ماموریت IOM افغانستان گفت: "اکنون بیش از هر زمان دیگری، ما به تعهدات بین المللی نیاز داریم که تحقق یابد، تا بتوانیم بیجا شدگان و جوامع محلی را حمایت نموده، درحالیکه به افغانها فرصتی برای زندگی با عزت از طریق فراهم ساختن کار شایسته می دهیم. "

دکتر لو داپنگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان، می گوید: "دسترسی به صحت برای افغان ها با نزدیک شدن زمستان کمتر می شود. شیوع سرخکان و اسهال حاد در حال گسترش است. انتقال ویروس کوید ۱۹ در سراسر کشور ادامه دارد. سوء تغذیه سیستم معافیت کودکان را به طور فزاینده ای به خطر می اندازد. این ترکیب بسیار نگران کننده از عوامل منجر به افزایش بیماری های قابل پیشگیری و مرگ می شود مگر اینکه اقدامات فوری روی دست گرفته شود ".

عبدالخالق ځاځی، مدیر اجرایی سازمان دسترسی به معلولین افغانستان (AOAD)، می گوید: "گنجانیدن افراد دارای معلولیت در کمک های بشردوستانه و توسعه ای اجندای مهم و اساسی است که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. افغانستان یکی از بزرگترین جمعیت سرانه افراد دارای معلولیت در جهان است که بیشتر آنها افراد آسیب دیده از درگیری هستند که نیاز به توانبخشی جسمی، پروتز (prostheses)، اردوزز (orthoses)، وسایل کمکی یا حمایت غذایی دارند. "

هرو لودوویک دی لیس، نماینده یونیسف در افغانستان، می گوید: "با تلاش بیشتر خانواده ها برای گذاشتن غذا روی میز، سلامت تغذیه ای مادران و فرزندان آنها روز به روز بدتر می شود.کودکان مریض می شوند و خانواده های آنها کمتر و کمتر قادر به دریافت تداوی مورد نیاز آنها هستند. شیوع سریع سرخکان و اسهال حاد فقط وضعیت را تشدید می کند. "

عبدالله الدارداری، نماینده دایمی برنامه انکشافی ملل متحد در افغانستان گفت: "افغانستان با یک وضعیت اضطراری انکشافی مواجه است. علاوه بر کمک فوری برای نجات زندگی، جامعه بین المللی باید برای نجات معیشت و اقتصاد محلی، افزایش مقاومت جوامع و جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصادی و اجتماعی در کشور اقدام کند. "

ریچارد ترینچارد رئیس سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد در افغانستان گفت: "سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد در مورد بحران روستایی که هفتاد درصد جمعیت افغانستان را متاثر می سازد نگران است. هشتاد درصد از افغان ها به گونه مستقیم و یا غیر مستقیم به معیشت روستایی وابسته هستند. اهمیت زراعت در تغذیه، زندگی و خودکفایی افغان ها را نمی توان نا دیده گرفت."

نکاتی برای ادیتوران

• درخواست تجدید نظر فوری افغانستان را می توانید از اینجا داونلود کنید: https://bit.ly/3uKBOpw

• ویدئوی B-roll با درخواست در دسترس است و عکس های دستی در اینجا موجود است: https://bit.ly/3oxWFes

• ارقام تجمعی پاسخ بشردوستانه در ماه سپتامبر در اینجا موجود است: https://bit.ly/3mrB8l8

• تصویر فوری از حقایق و ارقام بشردوستانه در اینجا موجود است: https://bit.ly/3DgIyON

• برای جزئیات بیشتر، لطفا با پیرس پرون، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد با شماره تلفن: ۰۰۹۳۷۹۶۰۰۰۱۵۵ و ایمیل آدرس:‌peronp@un.org در تماس شوید.

نهادهای ملل متحد درگیر در این ابتکار

سازمان غذا و زراعت
سازمان غذا و زراعت
سازمان بین‌المللی مهاجرت
سازمان بین‌المللی مهاجرت
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه
برنامه انکشافی ملل متحد
برنامه انکشافی ملل متحد
کمیساری عالی ملل متحد در امور پناهندگان
کمیساری عالی ملل متحد در امور پناهندگان
یونیسف
صندوق حمایت از کودکان ملل متحد
سازمان بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی

اهدافی را که با انجام این طرح میخواهیم به دست بیاوریم