خبرنامه

ملل متحد و شرکایش برای کمک به ۲۸ میلیون نیازمند در افغانستان و منطقه، طرح‌های را راه‌اندازی می کنند

11 January 2022

(جنیوا، ۱۱ جنوری ۲۰۲۲): ملل متحد و شماری از سازمان‌های غیر دولتی امروز برنامه‌های پاسخدهی مشترک را با هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای ۲۲ میلیون تن در افغانستان و حمایت از ۵.۷ میلیون تن از افغان های بیجاشده و جوامع محلی در پنج کشور همسایه، آغاز خواهد کرد.

این طرح‌ها برای کمک‌های بشردوستانه و حمایت از پناهندگان سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیارد دالر کمک‌های جامعه جهانی نیاز دارند.

مردم در افغانستان به سرعت به سوی بحران‌های بشری جهان روبرو هستند. نیمی از جمعیت با گرسنگی شدید روبرو اند، بیش از ۹ میلیون تن بیجا شده اند، میلیون ها طفل از مکتب بازمانده اند، حقوق اساسی زنان و دختران مورد حمله قرار گرفته است، دهاقین و مالداران با بدترین خشکسالی چند دهه اخیر دست و پنجه نرم می کنند، و اقتصاد به سوی سقوط آزاد قرار دارد. از سوی دیگر بدون حمایت، ده ها هزار طفل در معرض خطر مرگ از اثر سوء تغذیه قرار دارند، زیرا خدمات اساسی صحی از بین رفته اند.

جنگ فروکش شده است، اما خشونت، ترس و محرومیت همچنان افغان‌ها را به جستجوی امنیت و پناهندگی در آنسوی مرزها به ویژه در ایران و پاکستان سوق می دهد. بیش از ۲.۲ میلیون پناهنده ثبت شده و ۴ میلیون تن دیگر از افغان‌ها با وضعیت‌های مختلف در کشورهای همسایه به سر میبرند. این موضوع باعث افزایش ظرفیت جوامع میزبان شده است و آنها نیز به حمایت نیاز دارند.

مارتین گریفیتس معاون سرمنشی ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری میگوید: "رویدادها در افغانستان در سال گذشته با سرعت بوقوع پیوسته و عواقب شدیدی را برای مردم افغانستان ببار آورده است. جامعه جهانی از این رویدادها متحیر شده و به دنبال دریافت راه درست برای اقدام است. در عین حال یک فاجعه انسانی تمام عیار در راه است.

"پیام من اضطراری است: در را به روی مردم افغانستان بسته نکنید. همکاران بشردوستانه در ساحه حضور دارند، و با وجود چالش‌ها در حال ارائه خدمات هستند. با حمایت از برنامه‌های بشردوستانه ای که امروز افتتاح می کنیم، به ما کمک کنید تا از گرسنگی گسترده، بیماری، سوء تغذیه و در نهایت از مرگ جلوگیری کنیم."

فلیپو گراندی کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهندگان میگوید: "جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از فاجعه در افغانستان هر کاری را که می تواند انجام دهد، زیرا این موضوع نه تنها باعث رنج و بدبختی می شود، بلکه باعث بیجاشدن بیشتر مردم هم در داخل کشور و هم در سطح منطقه می گردد. در عین زمان، ما باید کمک‌های خود را در حمایت از پناهندگان و جوامعی که از آنها برای نسل‌ها میزبانی کرده اند، فورا وسعت بخشیم. نیازهای پناهندگان را نمی توان نادیده گرفت و سخاوت کشورهای میزبان را نمی توان امر بدیهی دانست. آنها نیاز به حمایت دارند و امروز به آن نیاز دارند."

برنامه پاسخدهی بشردوستانه افغانستان به ۴.۴۴ میلیارد دالر نیاز دارد، بزرگترین درخواست بشردوستانه که تاکنون راه اندازی شده است. اگر این هزینه تمویل شود، سازمان های امدادرسانی می توانند ارائه مواد غذایی حیاتی و پشتیبانی زراعتی، خدمات صحی، درمان سوء تغذیه، سرپناه های اضطراری، دسترسی به آب و حفظ الصحه، حفاظت و تعلیم و تربیه اضطراری را افزایش دهند.

برنامه پاسخدهی منطقه‌ای به پناهندگان وضعیت افغانستان به ۶۲۳ میلیون دالر برای ۴۰ سازمان که در بخش حفاظت، صحت و تغذیه، مصوونیت غذایی، سرپناه و اقلام غیر غذایی، آب و حفظ الصحه، معیشت و سازگاری، تعلیم و تربیه، لوجستیک و ارتباطات کار می کنند، نیاز دارد.

آقای گریفیتس و آقای گراندی افتتاحی امروز را در محفلی مجازی ساعت ۱۱:۳۰ صبح میزبانی خواهند کرد.

افتتاحیه را می توانید در اینجا ببینید: UN Web TV. ‌

منابع رسانه ای

  • برنامه پاسخدهی بشردوستانه افغانستان ۲۰۲۲ (HRP)
  • برنامه پاسخدهی منطقه ای پناهندگان وضعیت افغانستان (RRP)
  • تدوین خبر برای ناشرین از ساعت ۶ صبح ۱۱ جنوری در UNifeed در دسترس است
  • عکس ها از OCHA
  • عکس ها از UNHCR

شماره‌های تماس رسانه ها

(OCHA) دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه

در ژنیو: جینز لایرکی، موبایل: +41-79-472-9750، ایمیل:  laerke@un.org

در نیویارک/لندن: زویه پاکستون، موبایل:  +1-917-297-1542، ایمیل: zoe.paxton@un.org

در کابل: پییر پیرون، موبایل: +93 796000155، ایمیل: peronp@un.org

 

دفتر کمیساری عالی پناهندگان ملل متحد :(UNHCR)

جینیوا، بابر بلوچ، baloch@unhcr.org ، +41 79 513 9549

بانکوک، Kasita Rochanakorn ، rochanak@unhcr.org ، +66 64 932 0803

اسلام آباد، قیصر خان افریدی، afridiq@unhcr.org ، +92 300 501 8696

تهران، دنیا اسلم خان، khand@unhcr.org

نیویورک، کاترین ماهونی، mahoney@unhcr.org ، +1 347 443 7646

نهادهای ملل متحد درگیر در این ابتکار

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه

اهدافی را که با انجام این طرح میخواهیم به دست بیاوریم