خبرنامه

ملل متحد در افغانستان در بحرانهای وخیم در کنار زنان و دختران افغان می ایستد

08 March 2022

کابل، ۸ مارچ   ۲۰۲۲  - ملل متحد در افغانستان در روز جهانی زن، در کنار زنان و دختران افغان که با شجاعت و استقامت با عواقب بحران های متعدد همراه با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبرو هستند، ایستاده است.

زنان در افغانستان برعلاوه خشکسالی و اقتصاد در حال فروپاشی که میلیون ها افغان را در قرض و نیازهای بشری فرو برده است، شدیدا از میراث درگیری متاثر شده اند.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: "چیزی که ما امروز در افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه بار است. همه در کشور از بحران کنونی متاثر گردیده اند، اما وضعیت زنان و دختران به ویژه نگران کننده است، زیرا حقوق آنها و دسترسی شان به فرصت ها به طور فزاینده ای به چالش کشیده شده است."

مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغان در تمام عرصه های زندگی اجتماعی برای آینده افغانستان، حیاتی است. محروم ساختن زنان از حقوق  آزادی گشت و گذار، کار، مشارکت در زندگی اجتماعی و تعلیم و تربیه، انکشاف بزرگ اقتصادی را برای کشور محدود می کند.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: "در گفتگو هایمان با زنان افغان، آنها در مورد اهمیت تعلیم و تربیه دختران و همچنان نیاز به فرصت های بعدی برای ادامه تحصیلات عالی و اشتغال صحبت نمودند. برای ترویج فرصت های برابر برای زنان و دختران در همه عرصه های زندگی شان، کارهای بیشتری باید صورت بگیرد."

زنان افغان چشم اندازی برای افغانستان دارند و باید به آنها فرصتی داده شود تا در ساختن آینده کشور، مشارکت داشته باشند. ملل متحد در افغانستان به حفاظت و ترویج حقوق زنان و دختران در افغانستان متعهد است. ما همچنان بر این باور هستیم که هیچ صلح دوامدار، بهبودی یا ثبات بدون سهم گیری فعال زنان و مشارکت در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورشان، ممکن نیست.

 

* * *

برای معلومات بیشتر با این آدرس های ایمیل در تماس شوید:

دفتر سازمان ملل متحد برای زنان: olguta.anghel@unwomen.org

هئیت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان: spokesperson-UNAMA@un.org

نهادهای ملل متحد درگیر در این ابتکار

ملل متحد
ملل متحد

اهدافی را که با انجام این طرح میخواهیم به دست بیاوریم