خبرنامه

سازمان ملل: اقدام سریع جمعی در مورد اقلیم در افغانستان نیاز است

06 November 2022

UNAMA

 

کابل، ۶ نوامبر ۲۰۲۲- مردم افغانستان درمعرض پیش بینی های ویرانگر اقلیمی قرار دارند. در حالی که امروز کنفرانس کشورهای عضو در رابطه به اقلیم (COP27) افتتاح می شود، سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار اقدام جمعی فوری برای توقف تأثیرات مخرب تغیر اقلیم در این کشور است که یکی ازکشورهای با کمترین آمادگی در برابر چالش های اقلیمی است، ولی در ردیف ششم آسیب دیده ترین کشور در سطح جهان به تهدیدات مرتبط با اقلیم قرار دارد.

افغانستان در حال حاضر در برابر آفات طبعی به شکل دوامدار آسیب پذیراست که این آفات طبعی باعث تلفات و خسارات جانی، مالی، خانه ها و زیربنا ها می شود. این تهدیدات موجود همراه با وابستگی های بالای مردم افغانستان به زراعت، ایکوسیستم شکننده افغانستان، توسعه ضعیف اجتماعی-اقتصادی و همینگونه تأثیرات بیش از چهار دهه جنگ اساس آسیب پذیری شدید اقلیمی را درین کشور ایجاد کرده است. خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است و باران های شدید بعضی اوقات منجر به سیل ها و تخریب اراضی می شود. عواقبی که ما شاهد آن هستیم نه تنها برای زندگی افغا نها، بلکه برای توسعه اقتصادی، امنیت غذایی و مهاجرت بسیار شدید است.

داکتر رامز الاکبروف، معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و هماهنگ کن نده امور بشردوستانه این سازمان گفت: " این مردم عادی افغانستان هستند که بیشترین آسیب را در هنگام وقوع چنین حوادث متحمل میشوند." وی همچنان افزود: " این امر بسیار اذیت کننده است که آسیب پذیرترین قشر افغانها بار بار فجایع محیط زیستی را متحمل میشوند، در حالیکه ما همیشه بحران های کوتاه مدت را مدیریت میکنیم، ایجاد انعطاف پذیری و سازگاری طولانی مدت و در عدم موجودیت بودجه مناسب این سازگاری به طور فزاینده ای چالش برانگیز میشود."

افغانستان از قبل شاهد چندین سال خشکسالی بوده که جوامع را در سراسر مناطق روستایی متاثر کرده است، و سیلاب های شدید در اوایل سال جاری تصویری از آنچه که احتمالاً در راه است میباشد.

چالش های ایجاد سازگاری محیط زیستی و سازگاری با اقلیم در افغانستان متعدد و متنوع است که به دلیل مسائل سیاسی و حکومت داری و همچنین مشکلات دسترسی به منابع مالی پیچیده است. " در دنیای منازعات، بحرانها و چند پارچگی - و در پی درگیری ها در افغانستان، همه باید برای یافتن راه ح لهای مشخص برای وضعیت اضطراری اقلیمی گرد هم آیند. من اداره حاکم افغانستان

را تشویق مینمایم که تهدید تغیرات اقلیمی و تخریب محیط زیست را جدی بگیرد و از تنوع در افغانستان برای گرد هم آوری همه اقشار جامعه برای مقابله با این تهدیدها استفاده نماید. هر افغان – رهبران مذهبی و جامعه، زنان و مردان، تاجران و کشاورزان، جوانان و بزرگان، نیاز دارند تا با چالش های پیش رو مقابله کنند."

" و هنوزهم مردم افغانستان نمی توانند به تنهایی با این چالش روبرو شوند. من جامعه بین المللی و کمک کنند گان را همسان تشویق می کنم که شجاعانه و خلاقانه در مورد حمایت بلند مدت که با اقلیم افغانستان سازگار باشند فکر کنند. صرف نظر از موانع سیاسی، افغانستان نمی تواند از تمویل اقلیمی کنار گذاشته شود. ما به مشکلات انسانی کوتاه مدت پاسخ خواهیم داد، اما باید مسیری را برای سازگاری ایجاد کنیم. سازگاری زندگی و معیشت را نجات خواهد داد."

آنتونیو گوترش، سرمنشي سازمان ملل متحد، ازجلسه ی COP27 خواسته است تا پایه و اساس اقدامات اقلیمی سریعتر و جسورانه تر را در "دهه سرنوشت ساز" پیش رو، "زمانی که جنگ جهانی اقلیم برنده یا شکست خورده باشد" ایجاد کند.

داکتر الاکبروف گفت: "اکنون اقدامی برای افغانستان لازم است." "ما نمی توانیم صبر کنیم. افغان ها وقت صبر کردن را ندارند. همه طرف ها باید زمینه های مشترک و دلیل مشترک را پیدا کنند تا برای آینده ای پایدار برای افغانستان تلاش کنند. ما همچنین باید صریح باشیم، این مشکل مختص افغانستان نیست، یک مسئله منطقه ای بزرگتر است و عدم اقدام در افغانستان در حال حاضر باعث عقب گرد قابل توجهی در اقدامات اقلیمی برای تمام منطقه خواهد شد."

نهادهای ملل متحد درگیر در این ابتکار

هیات معاونت ملل متحد
هیات معاونت ملل متحد

اهدافی را که با انجام این طرح میخواهیم به دست بیاوریم