خبرنامه

سازمان ملل متحد پس از زلزله‌های سال گذشته در هرات به 402.9 میلیون دلار برای بازسازی نیاز دارد.

21 February 2024

برنامه انکشافی ملل متحد - بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک توسعه آسیایی یافته های نیازسنجی پس از فاجعه را در ولایت هرات منتشر کردند.

کابل، 21 فبروری 2024: سازمان ملل متحد، بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک توسعه آسیایی برای کمک رسانی پس از فاجعه به ولایت هرات که در اکتبر 2023 توسط زلزله آسیب دیده بود، به گونه مشترک گزارش ارزیابی نیازسنجی تهیه و منتشر کردند. این گزارش جامع میزان فاجعه را نشان می دهد که تا 217 میلیون دلار خسارت فیزیکی مستقیم و 78.9 میلیون دلار خسارت دیگربه جا مانده است. این ارزیابی نشان می‌دهد که برای رسیدگی به این فاجعه نیاز فوری 402.9 میلیون دلار برای بازسازی زیرساخت های اساسی در این ولایت است.

بخش مسکن که بیشترین آسیب را دیده است، 41 درصد ازبودجه درخواستی (164.4 میلیون دلار) برای بازسازی را به خود اختصاص داده است. این زمین لرزه به 49 هزار و 578 خانه خسارت وارد کرد که از این تعداد 13 هزار و 516 خانه به طور کامل تخریب شد. آموزش و پرورش دومین بخش آسیب دیده است و در حال حاضر 180000 دانش آموز و 4390 معلم دچار مشکل هستند. بخش کشاورزی که منبع بیشترین اشتغال و درآمد در مناطق آسیب‌دیده است، با شکست‌های قابل توجهی مواجه شده است.

مجموعه زمین لرزه های 7، 11 و 15 اکتبر بیش از 1500 کشته و بیش از 2600 مجروح بر جای گذاشت. این ارزیابی که از لحاظ فنی توسط برنامه انکشافی ملل متحد هدایت می شود، تحلیلی جامع از اثرات مخرب زلزله در هرات ارائه می دهد. این ارزیابی شامل 9 منطقه با جمعیتی در حدود 2.2 میلیون نفر است. این نشان می دهد که بیش از 275000 نفر تحت تاثیر قرار گرفته اند. از این میان 17358 زن باردار، 17146 کودک، 3976 خانوار دارای معلولیت شدید، 3207 خانوار سالمند، 6806 خانوار سرپرست زن، 3176 نفر مبتلا به بیماری های مزمن و 147000 کودک زیر 18 سال هستند. ولسوالی های هرات، انجیل و زنده جان بیشترین آسیب را دیده اند و مناطق دورافتاده و اقشار آسیب پذیر بیشترین زیان را متحمل شده اند.

این ارزیابی علاوه بر بررسی آسیب و نیازهای توانبخشی، تأثیرات کلان اقتصادی و انسانی گسترده تر را نیز بررسی می کند و اصولی را برای چارچوب جامع توانبخشی پیشنهاد می کند. این سازمان در مورد فقر گسترده مداوم، بهبود کند اقتصادی، بیکاری، بی ثباتی سکتور بانکی، اثرات نامطلوب بر سلامت روان و رفاه، و آسیب پذیری اقلیمی، که چالش های اقتصادی جاری افغانستان را تشدید می کند، هشدار می دهد.

زلزله هرات جوامع آسیب پذیری را تحت تاثیر قرار داد که مقاومت محدودی برای مقابله با تکان های متعدد در آن واحد داشتند. این ولایت یکی از مناطق با بیشترین تعداد بیجاشدگان داخلی در افغانستان است. جابجایی به دلیل منازعات و خشکسالی دسترسی به خدمات، زمین و سرپناه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به اتخاذ شیوه های نامناسب شده است. این فاجعه سطح ناکافی خدماتی را که قبل از زلزله وجود داشت تشدید کرد.

زمین لرزه چالش های مبتنی بر جنسیت را تشدید کرد و بیشترین ضربه را به مشاغل تحت رهبری زنان وارد کرد - حدود 60 تا 70 درصد آسیب دیدند و تنها 10 درصد فعالیت خود را از سر گرفتند. این امر وضعیت زنان و دخترانی را که در حال حاضر با محدودیت های شدید مواجه هستند، تحت تاثیر قرار داده است، آنها از بسیاری از عرصه های زندگی روزمره و عمومی محروم هستند و به کار و تحصیل دسترسی ندارند.

این گزارش شکاف های قابل توجهی را در آمادگی و واکنش در برابر بلایا در هرات، به ویژه در مناطق روستایی با مسکن های کمتر مقاوم در برابر زلزله، نشان می دهد. تأثیر نامتناسب بر زنان (میزان مرگ و میر زنان 58 درصد) نیاز به ابتکارات پاسخگوی جنسیتی و حمایت مناسب از اقشار مختلف جمعیت را برجسته می کند.

 

اقدامات بعدی

نیازسنجی پس از فاجعه (PDNA) بر نیاز حیاتی برای انتقال از کمک های بشردوستانه فوری به توانبخشی طولانی مدت تاکید می کند. راهبردهای بازیابی باید ایجاد تاب‌آوری جامعه، خدمات بازسازی، ساخت مسکن مقاوم در برابر زلزله، تأمین معیشت، امنیت اجتماعی و دسترسی به خدمات اساسی، به‌ویژه برای خانواده‌هایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، در اولویت قرار دهند. نیازسنجی پس از فاجعه (PDNA) از اصول بازسازی خوب، با تاکید بر توانمندسازی زنان، کاهش خطر بلایا و انعطاف پذیری در برابر تغییرات اقلیمی حمایت می کند.

«ما به عنوان سازمان ملل متحد و شرکا، در این شرایط سخت در کنار مردم افغانستان ایستاده ایم. یافته های نیازسنجی پس از فاجعه (PDNA) تاثیر عمیق زمین لرزه در هرات را نشان می دهد. ما متعهد هستیم که نه تنها نیازهای فوری را برآورده کنیم، بلکه به آنها پاسخ دهیم. برای اطمینان از بهبودی پایدار و اساسی برای آسیب‌دیدگان از زلزله. این فاجعه فرصتی را برای بازسازی جوامع قوی، فراگیر و انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهد. نیازسنجی پس از فاجعه (PDNA) طرحی برای بهبود ارائه می‌کند که هدف آن ایجاد آینده‌ای بهتر برای افراد آسیب‌دیده است» ایندریکا راتوات، معاون نماینده ویژه دبیرکل، مقیم و هماهنگ کننده امور بشردوستانه.

این ارزیابی اولیه چند سازمانی مشترک پس از آگوست 2021 عزم جهانی را برای رسیدگی به نیازهای جوامع آسیب دیده از بلایا و حمایت از بهبود آنها نشان می دهد. این ارزیابی در اکتبر 2023 آغاز شد بر اساس داده های میدانی، داده های عمومی و سنجش از دور انجام شده است. 

شرکای نیازسنجی پس از فاجعه (PDNA) امیدوارند که این ارزیابی به اطلاع بازیگران کلیدی در مورد نیازهای مرتبط با بلایا و بهبود تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای بسیج حمایت برای بازیابی به موقع کمک کند. بانک انکشاف آسیایی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و بانک جهانی به تعهدات خود برای کمک به مردم افغانستان و تضمین بهبودی قوی برای آسیب پذیرترین افراد، به ویژه زنان و دختران، می ایستند.

 برای سوالات فنی، لطفا با لویس فرانسیسکو تایس سانتا کروز به تماس شوید:

luis.francisco.thais@undp.org

munisa.rashid@undp.org

 

لینک گز ار ش به انگلیش: Post-Disaster Needs Assessment (PDNA)

نهادهای ملل متحد درگیر در این ابتکار

سازمان غذا و زراعت
سازمان غذا و زراعت
سازمان جهانی کار
سازمان جهانی کار
بخش بانوان ملل متحد
بخش بانوان ملل متحد
برنامه اسکان بشر ملل متحد
برنامه اسکان بشر ملل متحد
هیات معاونت ملل متحد
هیات معاونت ملل متحد
برنامه انکشافی ملل متحد
برنامه انکشافی ملل متحد
یونسکو
دفتر منطقه‌ای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد
صندوق جمعیت ملل متحد
صندوق جمعیت ملل متحد
یونیسف
صندوق حمایت از کودکان ملل متحد
دفتر خدمات ماین روبی ملل متحد
دفتر خدمات ماین روبی ملل متحد
دفتر خدمات پروژه ملل متحد
دفتر خدمات پروژه ملل متحد
برنامه جهانی غذا
برنامه جهانی غذا
سازمان بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی

اهدافی را که با انجام این طرح میخواهیم به دست بیاوریم